Hart van Beuningen, leven vanuit het Hart was hun droom.
Periode Oude Toren Winssen
De periode Oude Toren 1960/1965, de toenmalige woon- en werkplek van Huub Kortekaas, begint met een levensgroot beeld van Erasmus, als eerbetoon aan deze humanist, die hem de sleutel tot het leven gaf. In de jaren daarna volgen o.a. de Dijkmoeder, de Vruchtbaarheidskring en het Vruchtbaarheidsteken, archetypen van groei en vruchtbaarheid die hij aan de dijk en in de uiterwaardenplaatst: zijn Elyzeese Velden. In 1964 ontstaan in de Oude Toren van Winssen de Gaya en de Fallus, verbeelding van het horizontale en het verticale, schijnbare tegenstellingen die leiden naar de apotheose van zijn hergeboorte tussen deze twee beelden in de kerstnacht van dat jaar. Hij beleeft de Gaya en de Fallus als zijn oervader en oermoeder en besluit om niet als onderwijzer verder te gaan, maar zijn hart te volgen en vrij kunstenaar te worden.
Begin 1965 verhuist Huub naar Kasteel Doddendaal en in de zomer van dat jaar ontmoeten Adelheid en hij elkaar. Leven vanuit je hart wordt hun motto en samen ontwerpen zij het Hart van Beuningen. In 1967 groeit hun eerste grote project: De Engelenkring. Vanaf hier begint een intensieve creatieve samenwerking als beeldend kunstenaars.
-
Oude Toren, Winssen atelier Huub Kortekaas tot 1965
-
Erasmus 1960, Universiteitsbibliotheek Nijmegen
-
Gaya, Hart van Beuningen, 1e beeld van Huub en Adelheid
-
Fallus, 1964 granito / 1972 polyester
-
Vruchtbaarheidskring 1963, granito
-
Dijkmoeder, 1962, granito Verdwenen van dijkstuk Ewijk
-
Archaisch teken 1963
-
Atelier Oude Toren Huub Kortekaas 1960-1965